Ocenění

Spectaculo Interesse 1995

17. 9. – 24. 9. 1995

Zúčastnilo se 19 divadelních souborů z těchto zemí: Francie,Itálie, Polsko, Slovensko, Slovinsko, Švýcarsko, Ukrajina, Česká republika.

Bylo odehráno 30 představení a uskutečnila se výstava scénických návrhů a loutek Tomáše Volkmera.

Oceněné inscenace:

Cena Výtvarného centra Chagall v Ostravě
Teatro Tatro, Nitra – Slovensko za představení „Sir Halewyn“,vzhledem k jeho scénickému tvaru silně působivému čistotou i sevřeností (režie Ondrej Spišák)

Cena Syndikátu novinářů v Ostravě
Teatr Lalki i Aktora im. A. Smolki, Opole – Polsko za představení „Arlekin a Kolombina“ za režijní i scénografickou podobu, která umožnila bravurní hereckou hravost; režie Petr Nosálek, výprava Tomáš Volkmer

Cena náměstka primátora města Ostravy
Divadlo loutek Ostrava – Česká republika za představení „Oberon a rytíř Huon“ (režie Petr Nosálek), překračující běžnou úroveň divadel, se strhujícím účinem ve všech složkách (výprava Tomáš Volkmer)

Cena Společnosti pro kulturu a umění v Ostravě
Eva Tálská – Studio Dům, Brno – Česká republika za režii představení „Svatbičky“, a to za koncepční přípravu inscenace a režijní vedení skupiny

Cena Moravskoslezského DNE
Hermína Motýlová – Divadlo loutek Ostrava – Česká republika za dramaturgickou práci ve vlastním souboru i při přípravě festivalu

Odborná porota:

  • Sylva Šimáčková (Česká republika)
  • Václav Kábrt (Česká republika)
  • Nina Malíková (Česká republika)
  • Jiří Ježek (Česká republika)

 

Spectaculo Interesse 1997

29. 9. – 4. 10. 1997

Zúčastnilo se 20 divadelních souborů z těchto zemí: Maďarsko,Německo, Polsko, Rakousko, Skotsko, Slovensko, Švýcarsko, Česká republika.

Bylo odehráno 27 představení a uskutečnila se výstava fotografi í Františka Řezníčka.

Oceněné inscenace:

Hlavní cena – GRAND PRIX

Cena primátora města Ostravy
Teatr 3 Zusno – Osrodek Teatralny Banialuka, Bielsko-Biala – Polsko za inscenaci „Gianni, Jan, Johan, John, Juan, Ivan, Jean“ (režie Krysztof Rau)

Cena Společnosti pro kulturu a umění v Ostravě
Lucyna Sypniawska a Wieslawa Piłarz – Teatr Silnia!, Osrodek Teatralny Banialuka, Bielsko-Biala – Polsko za realizaci inscenace „Pokušitelky“

Cena Knihkupectví Artforum
Marek Chodaczynski – Teatr NiemoŻliwy, Varšava – Polsko za režii inscenace „Nemožné drama“

Cena Syndikátu novinářů v Ostravě
Ondrej Spišák – Bábkové divadlo Nitra – Slovensko za režii inscenace „Komédija o Františke, dcére krála anglického, aj o Janíčkovi, synu kupca londýnského“

Cena Divadla loutek (věnuje fi rma DATAHALL)
Edita Bandyová – Divadlo loutek Ostrava – Česká republika za roli Editky a hudební přínos v inscenaci „Čert a Káča“, Divadla loutek Ostrava (režie Marián Pecko)

Cena náměstka primátora města Ostravy
Jiří Švec – Naivní divadlo Liberec – Česká republika za titulní roli v představení „Alibaba a čtyřicet loupežníků“ (režie Tomáš Dvořák)

Cena Moravskoslezského DNE
Jiří Sedláček – Divadlo loutek Ostrava – Česká republika za roli Marbuela v představení Divadla loutek Ostrava „Čert a Káča“ (režie Marián Pecko)

Cena Divadla loutek (věnuje Karel Haruda)
Jiří Vyšohlíd – Divadlo DRAK, Hradec Králové – Česká republika za celkový hudební přínos inscenaci „Smolíček Pacholíček“ (režie Jakub Krofta)

Cena Výtvarného centra Chagall v Ostravě
Helena Fantová – Naivní divadlo Liberec – Česká republika za roli Mardžány v představení „Alibaba a čtyřicet loupežníků“ (režie Tomáš Dvořák)

Odborná porota:

  • Petr Pavlovský (Česká republika)
  • Ida Hledíková (Slovensko)
  • Lucyna Kozień (Polsko)

 

Spectaculo Interesse 1999

27. 9. – 2. 10. 1999

Zúčastnilo se 20 divadelních souborů z těchto zemí: Francie,Jižní Korea, Maďarsko, Polsko, Rusko, Rakousko, Slovensko,Švýcarsko, Česká republika.

Bylo odehráno 35 představení a uskutečnila se výstava prací studentů KALD DAMU Pražská pečeť.

Oceněné inscenace:

Hlavní cena – GRAND PRIX

Cena SPT Telecom
Katarina Aulitisová a Ľubomír Piktor – Divadlo PIKI – Slovensko
za inscenaci „Paskudarium“ (za kreativní autorský přístup k dětskému i dospělému divákovi, který navíc přináší výrazné obohacení loutkářské dramaturgie)

Cena náměstka primátora
János Pályi – Divadlo MASKARÁS, Budapešť – Maďarsko
za herecký výkon v představení „Hrdina László“ (režie János Pályi)

Cena Výtvarného centra Chagall
Krysztof Rau – Teatr 3 Zusno – Polsko
za režii inscenace „Metamorfózy“

Cena Deníku Mladá fronta DNES
Pavel Šťourač – Divadlo Continuo – Česká republika
za režii inscenace „Cirkus Vitae“, s přihlédnutím k jeho hereckému, artistickému a ekvilibristickému výkonu v pouličních představeních Divadla Continuo

Cena Divadla loutek Ostrava (věnuje Výtvarné centrum Chagall)
Stanislav Železkin – Teatr kukol Ognivo, Moskva – Rusko
za režii inscenace „Popelka“ a za herecký výkon v představení téhož divadla „Šeherezáda, láska moje“

Cena Společnosti pro kulturu a umění v Ostravě
János Pályi – Divadlo MASKARÁS – Maďarsko
za spoluhru s dětmi, divadelní kontakt a překlenutí jazykové bariéry při představení „Hrdina László“

Cena deníku Ostravský večerník
Václav Poul – Divadlo DRAK, Hradce Králové – Česká republika
za herecký výkon v představení „Malá mořská víla“ (režie Josef Krofta)

Cena Divadla loutek Ostrava (věnuje Výtvarné centrum Chagall)
Eva Blahová, studentka KALD DAMU Praha – Česká republika
za výtvarný návrh loutek k inscenaci KALD DAMU „Švec Dratvička“

Cena Divadla loutek Ostrava (věnuje Výtvarné centrum Chagall)
Vojtek Vrtek – Divadlo Continuo – Česká republika
za herecký a žonglérský výkon v představení „Cirkus vitae“ Divadla Continuo

Cena Syndikátu novinářů v Ostravě
Markéta Schartová – KALD DAMU Praha – Česká republika
za pedagogické vedení a režii inscenace „Švec Dratvička“ KALD DAMU

Cena QQ studia Ostrava
Petr Matásek – Česká republika
za scénografii k inscenaci „Kytice“ Naivního divadla Liberec

Cena Knihkupectví Artfórum
Márton Kovács – Divadlo Levandule – Maďarsko
za scénickou hudbu a hudební výkon v představení inscenace „Kde je konec světa?“

Odborná porota:

  • Petr Pavlovský (Česká republika)
  • Vladimír Just (Česká republika)
  • Lenka Jungmannová (Česká republika)

 

Spectaculo Interesse 2001

1. 10. – 6. 10. 2001

Zúčastnilo se 21 divadelních souborů z těchto zemí: Francie,Jižní Korea, Japonsko, Polsko, Německo, Rusko, Slovensko,Slovinsko, Švýcarsko, Česká republika.

Bylo odehráno 31 představení a uskutečnila se výstava loutek z inscenací Divadla loutek Ostrava Loutky zblízka.

Oceněné inscenace:

Hlavní cena – GRAND PRIX

Cena SPT Telecom
Divadlo DRAK – Hradec Králové – Česká republika
za nejlepší představení festivalu „Všecko lítá, co peří má“ (režie Jakub Krofta)

Cena Výtvarného centra Chagall
Sibdej Tom – Rusko
za hudbu a aranžmá k inscenaci „Zlatá číše“ (Chakaské republikové loutkové divadlo Skazka, Abakan – Rusko (režie Jevgenij Ibragimov)

Cena náměstka primátora
Olaf Bernstengel – Divadlo Fundus – Das Muzeum auf Raedern,Drážďany – Německo
za žánrově čistou jevištní realizaci inscenace „Johannes doktor Faust“ (režie Olaf Bernstengel)

Cena náměstka primátora
Jarmila Vlčková – Divadlo „U staré herečky“, Hradec Králové – Česká republika
za autorský přínos inscenaci „O líné Liduně a třech přadlenách“ (režie Jarmila Vlčková a Michaela Homolová)

Cena Společnosti pro kulturu a umění v Ostravě
Martina Maurič – Lutkovno gledališče Ljubljana – Slovinsko
za netradiční autorský projekt v inscenaci „Nakresli mi beránka“ (režie Martina Maurič)

Cena Deníku Mladá fronta DNES
Milena Jelínková – Divadlo Alfa, Plzeň – Česká republika
za herecký výkon v roli Lomikarky v představení „Jéminkote,Psohlavci!“ (režie Tomáš Dvořák)

Cena Karla Harudy
Tomáš Froyda – Divadlo Alfa, Plzeň – Česká republika
za herecký výkon v roli Lomikara v představení „Jéminkote,Psohlavci!“ (režie Tomáš Dvořák)

Cena Knihkupectví Artfórum
Hermína Motýlová – Divadlo loutek Ostrava – Česká republika
za jevištně inspirativní dramaturgický objev hry Ivana Andrejeviče Krylova „Trumf“ (režie Petr Nosálek)

Cena QQ studia Ostrava
Václav Havel – Česká republika
za hru „Zítra to spustíme“ (Divadlo Lampion, Kladno, režie Karel Brožek)

Cena Divadla loutek Ostrava (věnuje Výtvarné centrum Chagall)
Begat Theatre Compagnie – Francie
za pouliční představení „Hotel Eden“ a „Yourgi“

Odborná porota:

  • Petr Pavlovský (Česká republika)
  • Vladimír Just (Česká republika)
  • Lenka Jungmannová (Česká republika)

 

Spectaculo Interesse 2003

29. 9. – 4. 10. 2003

Zúčastnilo se 32 divadelních souborů z těchto zemí: Anglie,Francie, Maďarsko, Japonsko, Německo, Nizozemí, Polsko, Rakousko,Rusko, Slovensko, Tchaj-wan, Čína a Česká republika.

Bylo odehráno 46 představení a uskutečnila se výstava fotografií Divadlo objektivem Evy Palkovičové.

Dílny vedené v průběhu festivalu:

Tělo, lektor Martin Františák z České republiky,
Loutka, lektor Noriyuki Sawa z Japonska,
Maska, lektorka Tatjana Brinkman z Nizozemska,
Žonglování, lektor Konrád Heczko a divadlo Ignis inferno z České republiky.
Diskusní seminář na téma Loutka v 21. století.

Oceněné inscenace:

Hlavní cena – GRAND PRIX

Cena ČESKÉHO TELECOMU, a. s.
Figurentheater Wilde and Vogel Stuttgart – Německo
za nejlepší představení festivalu „Exit. Eine Hamletfantasie“

Cena primátora města Ostravy
Angéla Badacsonyiová – Divadlo CIRÓKA Kecskemét – Maďarsko
za herecký výkon v představení „Divadlo stínů“

Cena náměstka primátora města Ostravy
Agnes Majorosová – Divadlo CIRÓKA, Kecskemét – Maďarsko
za herecký výkon v představení „Divadlo stínů“

Cena Výtvarného centra CHAGALL
Tomáš Volkmer – Divadlo loutek Ostrava – Česká republika
za výtvarnou stránku inscenace „O rybáři a rybce“

Cena Mladé fronty DNES
Eva Tálská – Studio Dům, Brno – Česká republika
za režii inscenace „Tance krále Leara“

Cena Společnosti pro kulturu a umění Ostrava
Dominique Houdart – Compagnie Dominique Houdart, Jeanne Heuclin,Paříž – Francie
za jevištní realizaci literární předlohy „Zazie v metru“

Cena Syndikátu novinářů ČR, Regionální rady Ostrava
Gejza Dezorz – Bábkové divadlo Košice – Slovensko
za autorství hry „Piatko a Pustaj“

Cena Karla Harudy
Jevgenij Ibragimov – Chakaské republikové divadlo loutek SKAZKA,Abakan – Rusko
za netradiční herecký a vypravěčský projev v představení „Namys“

Cena Knihkupectví ARTFORUM
Zoja Mikotová – Divadlo Archa, Praha – Česká republika
za koncepci, choreografii a režii inscenace „Dům Hluchého Quinta del Sordo“

Cena Divadla loutek Ostrava
Studio dell’arte, České Budějovice – Česká republika
za představení „Faust“

Cena studentské poroty:
Cena Severomoravské plynárenské, a. s.
Dominika Miekusová – Divadelní akademie Alexandra Zelwerowicze,Bialystok – Polsko
za inspirativní práci s loutkou v inscenaci „Bialo-Czarne“

Ceny dětské poroty:

Cena QQ studia Ostrava
Emilie Feronová – Londýn – Anglie
za představení „TCHIN“

Cena Knihkupectví ARTFORUM
Noriyuki Sawa – Japonsko
za představení „Pohádky“

Cena Výtvarného centra CHAGALL
tvůrcům inscenace „O rybáři a rybce“ – Divadlo loutek Ostrava – Česká republika

Odborná porota:

  • Jaroslav Etlík (Česká republika)
  • Livija Kroflin (Chorvatsko)
  • Géza Balogh (Maďarsko)

 

Studentská porota

(studenti divadelní vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze):

  • Markéta Tobolková
  • Jakub Jahn
  • Tomáš Vokáč

 

Dětská porota:

  • Tereza Bednarská
  • Julie Melicharová
  • Vojtěch Šárský

 

Spectaculo Interesse 2005

19. 9. – 24. 9. 2005

Zúčastnilo se 35 divadelních souborů z těchto zemí: Belgie,Bělorusko, Francie, Německo, Brazílie, Maďarsko, Polsko, Japonsko,Jižní Korea, Slovensko, Španělsko, Česká republika.

Bylo odehráno 41 představení.

Diskusní seminář na téma Loutka na přelomu tisíciletí.

Oceněné inscenace:

Hlavní cena – GRAND PRIX

Cena Českého Telecomu
Eduardo de Paiva Souza (Brazílie-Nizozemsko)
za autorskou inscenaci „Anděl“

Cena Divadla loutek Ostrava
Nicole Mossoux (Belgie)
za koncepci spolužití herce a loutky v inscenaci „Dvojdomky“

Cena náměstka primátora
Michael Vogel (Německo)
za herecky inspirativní zvládnutí jevištního prostoru v inscenaci „Toccata“

Cena MF Dnes
Marián Pecko (Slovensko)
za osobitý režijní pohled na klasické předlohy v inscenacích „Kráska a zvíře“ a „Kubo“

Cena primátora města Ostravy
Olivier Benoit a Jean Baptiste Fontanarosa (Španělsko)
za jevištní spolupráci v inscenaci „Lakomec“ souboru Tabola rasa

Cena Výtvarného centra Chagall
Ivan Martinka (Slovensko)
za herecký výkon v inscenaci „Šalom alejchem“

Cena studentské poroty
Kathleen Elisabeth Fortin (Francie)
za představení „Sága obyvatel Moldávie“

Cena diváka
Eduardo de Paiva Souza

Odborná porota:

  • Nina Malíková (Česká republika)
  • Marek Waszkiel (Polsko)
  • Géza Balogh (Maďarsko)

 

Studentská porota

(studenti divadelní vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze):

  • Veronika Pacíková
  • Markéta Faustová
  • Mikuláš Bryan

 

Spectaculo Interesse 2007

30. 9. – 5. 10. 2007

Zúčastnilo se 22 divadelních souborů z těchto zemí: Brazílie,Francie, Izrael, Maďarsko, Nizozemsko, Polsko, Rakousko, Slovensko,Česká republika.

Bylo odehráno 34 představení.

Oceněné inscenace:

Hlavní cena – GRAND PRIX

Cena Repronis, Ostrava
Divadlo DRAK – Hradec Králové – Česká republika
za režijní koncepci přepisu známé pohádky do současného divadelního jazyka v inscenaci „Jak si hrají tatínkové“

Cena Výtvarného centra Chagall
Divadlo ALFA – Plzeň – Česká republika
za kolektivní práci s využitím postupů tradičního loutkového divadla v inscenaci „Tři mušketýři“

Cena Severomoravské plynárenské, a.s., RWE Group
Divadlo loutek Ostrava – Česká republika
za režijně dramaturgické zpracování aktuálního pohledu na středoevropskou současnost v inscenaci „Z deniku Ostravaka“

Individuální ceny:

Cena primátora statutárního města Ostravy
Colette Garrigan (Francie)
za působivé a aktuální autorské zpracování známých pohádkových motivů v inscenaci „Spící krasavice“

Cena Mladé fronty DNES
Neville Tranter (Nizozemsko)
za vynikající herecký výkon v inscenaci Stuffed Puppet Theatre „Vampýr“

Cena diváka:

Cena Františka Řezníčka (cenu věnuje OFTIS,tiskárna a fotoateliér Ostrava)
inscenaci Jitřenka/Morning Star, Theatre Group Duda Paiva (Nizozemsko)

Odborná porota:

  • Nina Malíková (Česká republika)
  • Zofia Dworakowska (Polsko)
  • Géza Balogh (Maďarsko)
  • Stefan Kulhanek (Rakousko)
  • Pavol Uher (Slovensko

 

Spectaculo Interesse 2009

28. 9. – 2. 10. 2009

Zúčastnilo se 20 divadelních souborů z těchto zemí: Portugalsko,Nizozemsko, Rusko, Německo, Slovensko, Polsko, Kanada, Španělsko,Velká Británie, Česká republika.

Bylo odehráno 21 představení a uskutečnila se výstava k 80. výročí organizace UNIMA.

Dílny: Bez nitek. Objekt jako partner, lektor Duda Paiva.

Beseda na téma Loutka jako partner. Vzájemná interakce subjektu a objektu jako specifi cký fenomén teatrality.

Oceněné inscenace:

Hlavní cena – GRAND PRIX

Cena náměstka primátora města Ostravy
Duda Paiva (Nizozemsko)
za inspirativní jevištní interakci mezi hercem, jeho tělem,pohybem, loutkou a objektem v inscenaci „Prokletí/Malediction“

Cena Františka Řezníčka
Josef Krofta a Divadlo Drak Hradec Králové (Česká republika)
za kreativní kolektivní týmovou spolupráci v oblasti předmětného divadla v inscenaci „Zlatovláska podle M. D. Rettigové“

Cena Výtvarného centra Chagall
souboru La Tortue Noire (Kanada)
za aktuální sociální dramaturgickou tematiku a inspirativní herectví s předmětem v inscenaci „Kiwi“

Odborná porota:

  • Karel Makonj (Česká republika)
  • Agnes Kiszely (Maďarsko)
  • Silvan Omerzu (Slovinsko)

 

Spectaculo Interesse 2011

19. 9. – 23. 9. 2011

Zúčastnilo se 21 divadelních souborů z těchto zemí: Slovensko,Nizozemsko, Ukrajina, Polsko, Slovinsko, Bělorusko, Německo,Izrael, Litva, Francie, Česká republika.

Bylo odehráno 27 představení.

Projektu Flying Festival se zúčastnily tyto země: Polsko, Litva,Ukrajina, Slovensko a Česká republika.

Dílny:

  • Síla loutky (Th e power of the puppet), lektor Neville Tranter,Nizozemsko
  • Vzdušný balet (Air ballet), lektoři členové souboru Cirkus trochu jinak, Česká republika
  • Beseda z hosty festivalu Josteinem Gaarderem z Norska a Israelem Horovitzem z USA.

Oceněné inscenace:

Hlavní cena – GRAND PRIX

Cena náměstkyně primátora města Ostravy
Grodněnskij oblastnoj teatr kukol – Grodno (Bělorusko)
za inscenaci „Piková dáma“

Cena hejtmana Moravskoslezského kraje
Neville Tranter (Nizozemsko)
za herecky brilantní uvedení tradiční loutkové postavy Punche v současných politických souvislostech v inscenaci „Punch & Judy in Afghanistan“

Cena Františka Řezníčka
Duda Paiva (Nizozemsko)
za fantastickou ukázku soužití herce a loutky v inscenaci „Bastard!“

Čestné uznání poroty
Jiří Jelínek – Divadlo DNO – Hradec Králové (Česká republika)
za přesný obraz informačního zmatku dnešního světa vyjádřený pomocí nejjednodušších a základních divadelních prostředků v inscenaci „Svět podle Fagi“

Odborná porota:

  • Marek Bečka (Česká republika)
  • Agnes Kiszely (Maďarsko)
  • Robert Waltl (Slovinsko)

 

Spectaculo Interesse 2013

22. – 27. září 2013

Účastnilo se 17 souborů z těchto zemí: Česká republika,Finsko, Itálie, Izrael, Kanada, Maďarsko, Německo, Nizozemsko,Polsko, Rusko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko.

Ocenění:

Cenu hejtmana Moravskoslezského kraje za výjimečný kontakt s dětským divákem a za bezprostřednost v hereckém projevu Michaele Homolové a Filipu Homolovi v inscenaci Budulínek Naivního divadla Liberec (Česká republika)

Cenu Františka Řezníčka za originální přístup v inscenování současné literatury Agátě Kucińské v představení Svatí ze sídliště – Żywoty świętych osiedlowych divadla Ad Spectatores, Wroclaw (Polsko)

Hlavní cenu festivalu Spectaculo Interesse 2013 za dokonalou souhru všech jevištních složek a za novátorské,inspirující loutkářské postupy v představení Bestiáře – Bestiaires divadlu Duda Paiva Company z Amsterdamu (Nizozemsko)

Porota:

  • Jakub Krofta (Česká republika)
  • Maria Wojtyszko (Polsko)
  • Vladimír Predmerský (Slovensko)

 

Spectaculo Interesse 2015

4. – 9. října 2015

Účastnilo se 22 souborů z těchto zemí: Česká republika,Belgie, Finsko, Francie, Itálie, Izrael, Kanada, Maďarsko, Německo,Polsko, Slovensko, Slovinsko, Španělska.

Udělené ceny:

Cena hejtmana Moravskoslezského kraje
Elena Volpi za autorský přístup v inscenaci Praktické rady slušně vychovaným dětem divadla Lutkovno gledališče Maribor (Slovinsko)

Cena Františka Řezníčka
Agrupación Señor Serrano (Španělsko) za dramaturgicko výtvarný koncept inscenace Dům v Ásii

Hlavní cena Spectaculo Interesse 2015
Compagnie Philippe Genty (Francie) za inscenaci Zigmund Follies

Odborná porota:

  • Nina Malíková, Česká republika
  • Ida Hledíková, Slovensko
  • Szilárd Boráros, Maďarsko

 

Spectaculo Interesse 2017

1. – 6. 10.2017

Divadlo loutek Ostrava hostilo 1. do 6. října 2017 loutkáře a divadelníky z Německa, Nizozemska, Řecka, Polska, Francie,Slovenska, Ruska, Slovinska, Velké Británie, Itálie, Španělska,Kanady a z České republiky. Program nabídnul 22 soutěžních a 7 nesoutěžních představení pro všechny věkové skupiny od předškolních dětí až po dospělé. Probíhal na hlavní a alternativní scéně Divadla loutek, v sousedním Kulturním centru Cooltour a nově také v Šapitó Nadace ČEZ na Černé louce.

VÝSLEDKY

Hlavní cena náměstka primátora statutárního města Ostrava
Théâtre de l ´Entrouvert, Francie
„Za inovativní spojení výtvarného konceptu a tématu v inscenaci Anywhere.“

Cena Františka Řezníčka
Michail Šelomencev, Theatre Karlsson Haus, Rusko
„Za herectví a práci s loutkou v inscenaci Váňa.“

Cena náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje
Théâtre Puzzle, Kanada
„Za animaci a kreativní využití materiálů v inscenacích Plastic a Without Title.“

Zvláštní cena poroty
LALE.Teatr, Polsko
„Za provokativní autorské zpracování problémů současného dětského světa v inscenaci Prosta historia.“

Porotě předsedala Nina Malíková (CZ), jejími dalšími členy byli Livija Kroflin (HR) a Peter Palik (SK).

 

VYJÁDŘENÍ PŘEDSEDKYNĚ POROTY NINY MALÍKOVÉ:

Bývá už tradičním povzdechem poroty problém jak hodnotit množství festivalových představení, která nespojuje ani věková divácká adresa, ani jejich dimenze (časové i prostorové), použití techniky či to, zda jde o verbální či nonverbální produkci. Spojovalo je tentokráte jen jediné: loutka v tom nejširším slova smyslu, její výrazové možnosti a schopnost vypovídat o tomto světě.

Na letošním Spectaculu interesse jsme viděli nepřeberné množství loutkářských technik a prostředků – od obřadních průvodových loutek, přes stínohru, propojení s multimédii, nejrůznější marionety co do velikosti i počtu vodicích nití, loutky plošné i prstové, manekýny, černé divadlo, masky, loutky z plastikových pytlíků i papírových kapesníčků a sporadicky i maňásky… chyběly snad jen javajky. Viděli jsme loutkové divadlo poetické i politické, čisté a srozumitelné i halící se jen do osobní výpovědi.

Festivalová představení jsou vždy vnímána v kontextu celkové kompozice festivalu a ve spojení s publikem, a proto také mohou být různě přijímána ta, která na domácí půdě či jiných festivalových konfrontacích získala vavříny a zde se stala třeba jen barevnou součástí programové mozaiky. Naopak, díky publiku,prostředí i momentálně rezonujícímu tématu mohou překvapivě zazářit i inscenace neznámé a zdánlivě nenápadné. To všechno nám nabízí právě jen divadlo, jehož je loutkové divadlo – jak ukázala všechna festivalová představení – rovnoprávnou a inspirativní součástí.

Při rozhodování poroty byla pro nás hodnotícím klíčem jistá perspektiva pro další vývoj loutkového divadla a schopnost využít metaforické možnosti loutkového divadla pro co nejpřesnější a nejčitelnější vyjádření zvoleného tématu. V tak široké paletě titulů byla ale možnost udělit oficiálně jen tři ceny pro náš závěrečný verdikt limitující a přimlouváme se do budoucna o její rozšíření.

Jménem poroty bych chtěla na tomto místě poděkovat za možnost vidět tak bohatou nabídku variací na téma loutkové divadlo – ať už v soutěžních představeních, v doprovodném programu či v zajímavých diskuzích a zdůraznit zvláštní poděkování dramaturgii celého festivalu, která v letošním ročníku dokázala, že má Spectaculo interesse jako festival nejen vzestupnou tendenci, ale opravdu mezinárodní úroveň.

 

Spectaculo Interesse 2019

Odborná porota Spectaculo Interesse 2019 (Kateřina Lešková Dolenská, Marek Waszkiel, Martina Maurič Lazar) udělila následující:

HLAVNÍ CENA FESTIVALU ZA NEJLEPŠÍ PŘEDSTAVENÍ
inscenace Eh Man He | Zero en Conducta a Rotativa Performing Arts | Španělsko

CENA NÁMĚSTKA PRIMÁTORA STATUTÁRNÍHO MĚSTA OSTRAVA
„za intimní umělecké uchopení současného tématu“
inscenace Invisible Lands | Livsmedlet Theatre a Grus Grus Theatre ry | Finsko

CENA NÁMĚSTKA HEJTMANA MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE
„za plnokrevný herecký projev a za inspirativní využití loutkářských prostředků“
inscenace Goon: Krvavá pomsta | IDDQD | ČR

CENA ŘEDITELKY FESTIVALU SPECTACULO INTERESSE
„za otevírání divácké fantazie“
inscenace Vzhůru nohama | La Baracca – Testoni Ragazzi | Itálie

ČESTNÉ UZNÁNÍ
„za divadelní uchopení tématu a precizní hereckou a animační interpretaci“
inscenace Alfa farma | Divadlo Alfa | ČR

ČESTNÉ UZNÁNÍ
„za silné humánní poselství, realizované minimalistickými prostředky v inscenaci o dětech a pro děti“
inscenace Nekde Drugje | Loutkové divadlo Lublaň | Slovinsko

ČESTNÉ UZNÁNÍ
„za vytvoření divadelního světa srozumitelného a blízkého nejmenšímu divákovi“
inscenace Šššš. Šššš. Hůů. Haf! | Naivní divadlo Liberec | ČR

 

ZÁVĚREČNÉ VYJÁDŘENÍ PŘEDSEDKYNĚ POROTY KATEŘINY LEŠKOVÉ DOLENSKÉ:

„Porotě 13. ročníku mezinárodního festivalu Spectaculo Interesse, v níž jsem zasedala společně se svými báječnými kolegy Martinou Maurič Lazar ze Slovinska a Markem Waszkielem z Polska, připadl nelehký úkol.

V hlavním, tedy soutěžním,programu se objevilo celkem 23 různorodých inscenací, které se odlišovaly nejen vyjadřovacími prostředky a pochopitelně i zvoleným tématem, ale také zacílením, pro jaké publikum vznikly. A to v rozptylu inscenací pro nejmenší diváky od jednoho roku, přes inscenace pro předškoláky, pro děti mladšího i staršího školního věku, až po tituly pro dospívající i dospělé.

Ta obrovská pestrost a mnohost,jak prostředky loutkového divadla něco sdělit je pokaždé fascinující. Vidět, co tvůrci vymysleli, kam dál ve svém uměleckém hledání došli, či k jaké tradiční formě se navrátili. Nedá se v této souvislosti než oprášit a mírně modifikovat starý dobrý bonmot z filmu Forrest Gump, že nikoli život, ale loutkářský festival, ´je jako bonboniéra a nikdy nevíš, co ochutnáš´.

Naše porota tedy celý týden pečlivě ochutnávala a své úvahy o adeptech na festivalová ocenění jsme se nakonec pokusili rozdělit právě podle věkového zacílení jednotlivých inscenací. Ani tak to však nebyla práce lehká. Festivalová dramaturgie nám totiž připravila hotovou degustační smršť.

Přesto se nám v programu nějaké spojnice a styčné body, ať už formální nebo obsahové, nakonec podařilo nalézt. Předně jsme s velkým povděkem kvitovali, že velkému množství tvůrců není lhostejné, co se děje v současném světě, a seznamují publikum napříč věkovými kategoriemi se svým humánně-apelativním poselstvím. Často se vyskytlo téma migrace,hledání nové identity v jiné kultuře, ztráty domova, vykořenění a samoty, v programu se objevila také inscenace s ekologicky burcujícím poselstvím. Je zřejmé, že loutkové divadlo rozhodně není vhodné jenom k převyprávění pohádek pro obveselení dětí, jak si ale většina společnosti bohužel stále myslí.

Pro další rozvoj našeho oboru je také velmi dobrou zprávou, že právě pomocí loutkového divadla v tom nejširším slova smyslu lze vyprávět příběhy strhující,apelativní, aktuální, smutné, kruté, plné bolesti ale i naděje. A viděli jsme, že pro to lze využít jak klasické loutky, tak práci s ready made předměty, sofistikovanou technikou nebo multimédii, ale třeba i úplně obyčejný papír.

Zkrátka: máme za sebou hotové loutkářské hody. Klíčem, podle něhož jsme je nakonec ocenění udělili, bylo vybrat inscenace, které posouvají loutkářské umění zase o krok kupředu.“

 

Spectaculo Interesse 2023

Do Ostravy dorazili v termínu 1. – 6. října 2023 divadelní uskupení z Francie, Německa, Itálie, Rakouska, Slovinska, Polska, Slovenska a České republiky. V rámci hlavní části programu se zúčastnilo 23 souborů v soutěžní části hlavního programu a zároveň 2 představení jako nesoutěžní, přesyto večerní program. Divadelní představení se hrála ve Studiu G, na Janáčkově konzervatoři, v galerii Plato a samozřejmě na všech scénách v Divadle loutek Ostrava. Doplnila je pak bohatá studentská sekce a off program, který oživil ulice města, podobně jako tomu bylo během předchozích ročníků festivalu.

Porota ve složení MgA. Pavel Hubička, Ph.D. předseda poroty, dr. hab. Marzenna Wiśniewska, Mgr. Kateřina Dolenská, Ph. D. udělila následující ceny:

Hlavní cenu 14. ročníku festivalu Spectaculo Interesse
za originální a aktuální uchopení politicko-historicko-společenského tématu tradičními prostředky, a to nepateticky, kriticky a zároveň laskavě a s humornou nadsázkou
koprodukční inscenaci Zapsaný spolek českých a slovenských loutkářů uvádí: Kašpárek a zbojník Divadla DRAK, Hradec Králové a Bratislavského bábkového divadla, Československo

Cenu Jiřího Volkmera
za mnohovrstevnatý herecký výkon
Mihovi Bezeljakovi
v inscenaci Pinokio, Lutkovno gledališče Maribor, Slovinsko

Cenu náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje
za působivé obrazy v prostoru
Heleně a Pavlovi Štouračovým
v inscenaci Hic sunt dracones, Divadlo Continuo, Česká republika

Cenu náměstkyně primátora statutárního města Ostrava
za koncept inscenace Krabat. Učeň černokněžníka
Markovi Zákosteleckému, Teatr Animacji Poznaň, Polsko

 

Závěrečné vyjádření předsedy poroty Pavla Hubičky:

Vážené dámy a pánové,
14. ročník mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse se pomalu ale jistě stává minulostí. Byl to ročník s neobyčejně pestrým programem zastřešujícím mnoho podob loutkového divadla. K vidění byly inscenace z mnoha koutů Evropy, a to jak z produkce kamenných divadel, tak od souborů nezávislých i práce studentské. Kdo navíc chtěl, mohl sledovat divadelníky v ulicích, tvořit na workshopech, tančit na koncertech nebo debatovat o zhlédnutých inscenacích, třeba i s drzou holčičkou Fagi.

Pokud bychom se zaměřili na shodné rysy inscenací uvedených na letošním ročníku Spectacula Interesse, mohly by zaznít pojmy, jako jsou „hledání identity“ (například v inscenaci Filemon aneb OzlomKŔŔK domov nebo Pinokio), „mezigenerační vztahy“ (Umíš pískat, Joanno?, Červená Karkulka), dále „ztráta“ a „rozpad“ (Pojď sem, Král duchů ale i Kašpárek a zbojník) nebo „temnota“ (Temná komora, Krabat. Učeň černokněžníka). Dalšími tématy by také mohly být „strach“ a „osamění“ (viz například Sonia a Alfréd, Bezejmenný/Neznámý) nebo sousloví „narušené vztahy“ (jak jsme to viděli třeba v inscenaci Error 404, Kdo neskáče není holub aneb Zobáky sobě). Ale také „psychoanalýza“, „nitro“ nebo „sen“ (které byly leitmotivem inscenací Hic sunt dracones, Můj deník snů nebo Drákula – Lucyin sen). Možná je to dané covidovým přetrháním společenských a leckdy i přátelských či rodinných vazeb, možná je to temnými odstíny současného světa.

Vyprávěna byla řada známých a mnohokrát varírovaných příběhů, jako ten o Krabatovi, Drákulovi, Pinokiovi, Karkulce nebo o Malence, což jsou všechno těžké a temné látky. A jen v několika z nich na konci svitla naděje a jen některé byly okořeněné humorem.

Co se loutek týče, letošnímu Spectaculu Interesse překvapivě dominovaly loutky stínové. Viděli jsme ale také manekýny, marionety, plošné loutky, a dokonce unikátní variaci tradiční rakvičkárny, ale hrané s objekty!

Na druhou stranu, v programové nabídce se překvapivě objevilo jen několik titulů, které pracovaly s multimédii (jako byly Velký třesk, Temná komora a Barvy). Odvážný experiment Král duchů dokonce překročil samotné hranice divadla jako takového.

Upřímně řečeno, rozhodování poroty bylo v letošním ročníku velice těžké, protože se sešlo hned několik kvalitativně vyrovnaných inscenací, a poukázat jen na jednu z nich byl úkol takřka nadlidský.

Předtím než odtajníme letošní držitele cen, mi dovolte poděkovat celému organizačnímu týmu za to, že jsme se tu mohli po dlouhých čtyřech letech vynucené covidové pauzy setkat a společně si vychutnat nekonečné možnosti, nápady a kouzla loutkového divadla.