Porota 15. bienále mezinárodního loutkářského festivalu Spectaculo Interesse 2025 uděluje tato ocenění:

 

Jiřímu Adámkovi Austerlitzovi za režii inscenace Hugův svět (Bratislavské bábkové divadlo).

Za citlivé vtáhnutí publika do příběhu, soustředěnou práci s dětským publikem a probouzení jeho kreativity. Nezastupitelnou roli zde sehrál herecký soubor BBD, který dokázal naplnit režisérovu koncepci.

Cenu věnovala náměstkyně primátora statutárního města Ostrava Lucie Baránková Vilamová.

Dominiku Migačovi za scénografii a technologii inscenace Soudružky s kroužky.

Za promyšlené a inovativní technické řešení a precizní výtvarné zpracování, estetiku a rafinovaný pohled na plošnou loutku.

Cenu pro vítěze věnovala firma Bartosini s.r.o.

Annine Mosimann za výkon v inscenaci Mycelium.

Za autentičnost, rozmanitost, expresivnost těla a silnou performativní přítomnost.

Cenu pro vítěze věnovala firma VKUS-BUSTAN s.r.o.

 

Ve studentské/absolventské sekci:

Bertě Doubkové z Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU Praha za inscenaci Vyrobím díru, abych z ní mohla čouhat.

Za svěží pohled na objektové divadlo a performerskou soustředěnost.

Cenu pro vítěze studentské/absolventské sekce věnovala náměstkyně primátora statutárního města Ostrava Andrea Hoffmannová.

Mezinárodní porota 2025

 

Lenka Dzadíková (Slovensko) vystudovala teorii a kritiku divadelního umění na Divadelní fakultě VŠMU v Bratislavě, kde absolvovala také doktorské studium. Věnuje se recenzní činnosti se zaměřením na tvorbu loutkových divadel a divadla pro děti a mládež. Účastní se vědeckých konferencí a své studie publikuje ve sbornících, jako porotkyně působí na přehlídkách ochotnického divadla a je dramaturgyní dětského programu na festivalu Dotyky a spojenia v Martině. Je redaktorkou časopisu mloki.sk a pracuje také v Divadelním ústavu Bratislava.

 

Ema Šlechtová (Česko) studovala Katedru teorie a kritiky na pražské DAMU. Působila jako redaktorka časopisu Loutkář, spolupořádá oborovou přehlídku loutkového divadla Přelet nad loutkářským hnízdem, jako šéfredaktorka vedla desítku festivalových zpravodajů (včetně 14. ročníku Spectaculo Interesse) a pravidelně se objevuje v porotách na amatérských loutkových postupových přehlídkách. Mimo jiné je moderátorkou divadelních debat (např. Kulatý stůl – festival Loutex) a publicistkou v oblasti loutkového divadla. Momentálně spolupracuje s filmovým loutkovým animačním studiem.

 

Saša Latinović (Srbsko) absolvoval obor herectví na Akademii umění v Novém Sadu ve třídě profesora Bora Draškoviće. V roce 2023 získal tamtéž doktorát. Je dlouholetým členem ansámblu souboru Pozorište mladih Novi Sad a působí jako profesor na Akademii umění Univerzity v Novém Sadu, kde vyučuje herectví s loutkou a jevištní řeč. Ztvárnil desítky rolí v Pozorišti mladih, Národním divadle Subotica, Národním divadle „Toša Jovanoviće“ v Zrenjaninu, Opeře a divadle „Madlenianum“ a v Srbském národním divadle.

 

Tin Grabnar (Slovinsko) se věnuje divadelní režii. Ve své tvorbě se pohybuje na pomezí divadla a performativní tvorby – zejména se profiluje jako experimentátor na poli současného loutkového divadla. Za inscenace Somewhere Else a Still Life, které vznikly v produkci Loutkového divadla v Lublani, získal řadu domácích i mezinárodních ocenění. Jeho umělecká činnost se soustředí na vizuálně silné a obsahově výrazné inscenace, které otevírají zásadní emocionální, etické a filozofické otázky, přičemž udržitelnost života představuje jeho ústřední téma jak po obsahové, tak produkční stránce.

 

Agnieszka Vamala Paszek (Polsko) je herečka, performerka a studentka čtvrtého ročníku loutkoherectví na Akademii divadelních umění ve Vratislavi. Pochází z města Chudów v Horním Slezsku, kde si osvojila místní nářečí. Zúčastnila se studentské výměny Erasmus+ v Madridu na Fakultě dramatického umění školy RESAD (Real Escuela Superior de Arte Dramático). Debutovala na scéně Wrocławského současného divadla v performativním čtení „Holý zadek“ v režii Piotra Żukowského. Jejím nejoblíbenějším výrazovým prostředkem je pohyb a ráda by se mu věnovala i do budoucna po studiu.